Ένα θέμα για την Ελληνική γλώσσα

Έχει διαπιστωθεί από την καθημερινότητα ότι υπάρχει μια τάση στους αστούς να περιφρονούν ιδιώματα και διαλέκτους κι από την άλλη νεότεροι συνήθως Έλληνες, οι οποίοι έχουν στην μητρική τους γλώσσα κάποιο ιδίωμα ή κάποια διάλεκτο αισθάνονται ότι μιλούν υποδεέστερη γλώσσα.

Ποιες είναι οι δικές σας συγκεκριμένες θέσεις-απόψεις; Εκθέστε τες σε εκτενές κείμενο 600ίων λέξεων προτείνοντας κυρίως τρόπους/«λύσεις» οι οποίοι θα συμβάλουν ουσιαστικά στη βελτίωση του προβλήματος.

Η ελληνική γλώσσα, όπως και όλες οι άλλες γλώσσες ,παρουσιάζει τοπικές παραλλαγές και ιδιωματικές ποικιλίες. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι μιλούν διαφορετικά από τόπο σε τόπο. Πολλές φορές μάλιστα δεν διαφέρει μόνο το γλωσσικό ιδίωμα δύο περιοχών που απέχουν αρκετά μεταξύ τους, αλλά και η γλώσσα δύο χωριών που βρίσκονται πολύ κοντά το ένα με το άλλο με αποτέλεσμα η ελληνική να είναι μια γλώσσα πλούσια σε ιδιώματα.

Παλαιότερα η επικράτηση των ιδιωμάτων ήταν πολύ πιο έντονη λόγο του κλειστού χαρακτήρα των κοινωνιών του παρελθόντος. Αργότερα όμως με την ανάπτυξη των μέσων μεταφοράς και επικοινωνίας ,επήλθε συχνότερη και μεγαλύτερη επαφή των ανθρώπων ,ανταλλαγή ιδεών και πολιτιστικών προτύπων, με αποτέλεσμα να παρατηρείται σταδιακή εξασθένηση των ιδιωμάτων και των διαλέκτων που παραχώρησαν τη θέση τους σε μια ενιαία γλώσσα.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι αστοί να περιφρονούν τα ιδιώματα και τις διαλέκτους και οι περισσότεροι νεοέλληνες να αισθάνονται μειονεκτικά όταν μιλούν κάποιο ιδίωμα. Πολλές φορές τα ιδιώματα καθώς και αυτοί που τα μιλούν γίνονται αντικείμενο χλευασμού και κοροϊδίας από τους περισσότερους. Η ρατσιστική αυτή αντιμετώπιση δημιουργεί συμπλέγματα κατωτερότητας στους ομιλητές των ιδιωμάτων.

Αρκετά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι ομιλητές των ιδιωμάτων και στο σχολείο όπου συχνά πιέζονται και υποχρεώνονται να αλλάξουν τον τρόπο ομιλίας τους, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολη την μετάβαση του παιδιού από τον κλειστό και οικείο κόσμο του σπιτιού στο ευρύτερο περιβάλλον του σχολείου.

Η χρήση ιδιωμάτων στην εκπαίδευση δεν είναι φυσικά δυνατή καθώς και οι διάλεκτοι και τα ιδιώματα στερούνται γραμματικής, αλλά και οι δάσκαλοι δεν πρέπει να πιέζουν τα παιδιά να αλλάξουν εντελώς και από την μια στιγμή στην άλλη τον τρόπο ομιλίας τους. Αντιθέτως θα πρέπει να δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον για τα διάφορα ιδιώματα.

Γενικότερα μέσο της παιδείας θα πρέπει να τονιστεί η ιδιαίτερη σημασία των διαλέκτων τόσο για τους ομιλητές τους και όσο για τους υπολοίπους. Αν αφαιρέσουμε από αυτούς τους ανθρώπους τη γλώσσα τους θα τους στερήσουμε την δυνατότητα της έκφρασης ,της επικοινωνίας ,της σκέψης αφού γλώσσα και σκέψη είναι αλληλένδετα.

Τέλος θα πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι με δεδομένο ότι η κάθε γλώσσα, αποτελεί πρωταρχικό πολιτισμικό στοιχείο μιας κοινωνίας ,αν εξαφανιστεί μια διάλεκτος, τότε χάνεται και μια σημαντική πτυχή του πολιτισμού μιας κοινωνίας ,η οποία κοινωνία γίνεται φτωχότερη.

Κουφάκης Αλέξανδρος

 

t    Αρχική σελίδα Το σχολείο Ιστορικό Δραστηριότητες ΑΕΙ-ΤΕΙ Διακρίσεις Notre école  Our school  Unsere schule   u